dijous, 16 d’octubre del 2008

Un Barça hispà? Per què?

Des de fa anys, els equips de futbol europeus més potents busquen el millor sistema per a introduir-se en el mercat nord-americà. Allí, el futbol –ells n’hi diuen soccer– no acaba d’arrencar. Però, hi ha perspectives que ho faci atès que la comunitat hispana, cada vegada més nombrosa, hi és força afeccionada. És un mercat amb un poder adquisitiu molt alt i amb una cultura de consum elevat en els esdeveniments esportius, encara que aquesta és una característica dels ciutadans anglosaxons més que no pas dels hispans. Fins ara, els equips europeus s’hi han acostat amb timidesa: partits amistosos, gires, convenis i moltes converses i plans d’estudi, però sense decidir-se a jugar-hi tan fort com voldria l’organitzadora i propietària del campionat, la Major League Soccer (MLS), que malda per a que s’hi impliquin comprant o creant franquícies. Ningú ho veu clar. Hi ha massa riscos, encara.
El FC Barcelona també hi va al darrera fa temps i ara ha decidit fer un pas valent. Ha presentat una oferta per a fer-se amb una de les dues franquícies noves que la MLS traurà per a partir del 2010. La franquícia tindria la seu a Miami i el FC Barcelona en seria copropietari, juntament amb l’empresari bolivià, Marcelo Claure. Sembla que l’Ajuntament de Miami posarà força diners per a la construcció d’un estadi nou. El president del FC Barcelona, Joan Laporta, hi ha viatjat amb el director general, Joan Oliver, però sense el responsable de màrqueting, el vicepresident Jaume Ferrer.
Per a comprendre la bondat de l’operació calen dades que ara mateix no s’han fet públiques. Almenys, hi ha tres aspectes que caldrà valorar. En primer lloc, s’ha d’entendre per què el FC Barcelona no afronta l’operació en solitari. Llavors, en segon lloc, cal conèixer quin tipus de relació s’estableix amb Marcelo Claure, els detalls de la copropietat i a quins interessos respon. I, en tercer lloc, cal veure el pla de negoci que avala l’aventura hispana. Perquè, a diferència de l’Argentina, on hi ha un mercat de jugadors clar, als Estats Units només s’hi van a buscar diners.

1 comentari:

Anònim ha dit...

Tot plegat, sembla un tema molt enrebessat, oi?
Negocis amb un empresari bolivià? Au va! el Barça no hauria de posar-se en operacions d'aquest tipus, que tenen un cert regust de dubtoses i poc clares, oi?. No oblidem que sóm un club de futbol català, no una multinacional sense escrúpols, oi?
Però sembla que des de l'actual junta vulguin promocionar-se en altres qüestions que van més enllà de l'estrictament futbolístic, oi?
Que es dediquin a procurar que els nostres equips guanyin lligues i champions que això és, al cap i a la fi l'únic que ens interessa als socis i seguidors culers. OI?