dimarts, 14 d’octubre del 2008

Les eleccions als Estats Units

El ciutadans d’aquest país són, en general, antiamericans. Em sembla que aquesta és una afirmació irrefutable. L’antiamericanisme està ben vist perquè fa progressista i d’aquí ve el seu èxit social. Ara, em sembla que és un posat més de paraula que no pas de fets, perquè la música i les pel•lícules que ens vénen de l’altre cantó de l’Atlàntic són d’una evidència tal que no cal insistir-hi. Vull dir que, fet i fet, tenim amb els nord-americans els mateixos referents diaris, i les diferències, que n’hi ha i són apreciables, són irrisòries.
D’aquí a tres setmanes els Estats Units escolliran el seu nou president. És clar, el candidat que més simpaties desperta, no caldria ni dir-ho, és el demòcrata Barack Obama, molt per sobre del republicà John McCain. Generalment, el candidat demòcrata sempre ha estat més ben vist que no pas el republicà. En part perquè, inconscientment, tendim a aplicar de manera errònia l’esquema esquerra – dreta europeus. Després, quan governen, ens adonem que les diferències són més aviat difuses.
Com que els catalans no votem a les eleccions nord-americanes, ni ho fa cap ciutadà dels països europeus que s’ho miren si fa no fa de manera semblant, resulta que des de fa quaranta anys acostuma a guanyar el candidat del Partit Republicà. Només Jimmy Carter i Bill Clinton han trencat aquest domini. Tots dos, especialment Clinton, va generar un fervor que no es recordava des de John Fitzgerald Kennedy. Va resultar injustificat. L’últim president que ha deixat una empremta profunda és Ronald Reagan. Els Estats Units encara viuen en l’era conservadora que va engegar als anys 80.
Probablement guanyarà Barack Obama. Voldrà dir que s’ha trencat un tabú racial. I, també probablement, la situació a l’Iraq tendirà cap a la sortida de les tropes nord-americanes. Tanmateix, el més interessant per a observar serà si amb Obama s’inaugurarà una era de canvis socials o només serà un altre parèntesi. La situació de crisi sembla propícia per a que no assistim a un mer canvi de president. Ho anirem veient.

1 comentari:

Eduard Padró ha dit...

Personalment no m'agrada utilitzar el terme anti i menys per parlar d'un poble com ara l'americà. Però la meva experiència personal en equips internacionals de recerca em porta a pensar que els americans són molt diferents que els europeus. Estan fets d'una altra pasta. Diuen que Obama té molts números per guanyar però jo no les tinc totes. Encara hi ha una enorme "Amèrica profunda" en els estats com Texas, on la segregació racial i els discursos més conservadors encara són molt ben vistos. A més les darreres declaracions de Castro a favor d'Obama, posarà en contra als dissidents cubans. Aquests també ho tenen molt clar. De totes maneres ja ho veurem, estarà força ajustat, jo de totes maneres m'hi jugo un pèsol a que guanyarà McCain. SALUT