dijous, 28 de gener del 2010

No dispareu al pianista

Hi ha una tendència molt exagerada a fer culpable de tots els mals la comunicació. De manera que quan alguna institució rep crítiques pel seu funcionament, l’explicació més plausible que tothom troba, a dins i a fora, és dir que té un problema de comunicació. Al saloon del salvatge oest –almenys, el que n’han reflectit els westerns–, ja acostumava a passar una cosa semblant, que quan dos o més personal es barallaven, vull dir que no acabaven de comunicar-se bé i no s’entenien, la culpa era del pobre pianista i acabava rebent. L’últim episodi l’hem viscut amb la SGAE, que segons tots els indicis també tindria un problema de comunicació; la conclusió a què s’arriba diu que fa una bona feina en la defensa dels interessos dels seus associats, els quals estan molt agraïts a la societat que cada any els ingressa una bona picossada en concepte de drets d’autor, però no ha sabut explicar-la. Jo en canvi trobo que el que succeeix és que en aquest país, i en molts d’altres deu passar tres quarts del mateix, som una colla de barruts que si podem accedir a una determinada música o un qualsevol llibre sense haver-lo de pagar estem més contents que un gínjol. Jo no seré pas qui llenci la primera pedra, me’n guardaré prou. Però veig que les noves tecnologies compliquen molt que els creadors de determinades expressions artístiques puguin viure de la seva obra. Em sembla un procés inexorable per més bona feina que facin a la SGAE. Fa uns anys, enregistrar una cinta de casset o haver de fotocopiar tot un llibre era carregós i lent, i la qualitat de la còpia era ínfima, i al capdavall els diners que et podies estalviar eren pocs. Però avui tot ha canviat i la xarxa fa circular els textos, la música, les imatges... de manera instantània i sense pèrdua de qualitat aparent. El que succeeix és que som en ple procés de canvi cultural, com n’hi ha hagut uns quants al llarg de la humanitat, perquè el salt tecnològic que estem fent és d’una magnitud extraordinària. Quan en sortim, el paisatge que ens trobarem serà completament diferent. Ara es tracta d’adaptar-s’hi com bonament es pugui i defensar-se el millor que cadascú sàpiga i entengui. I també aniria bé que algú recordés que, a vegades, el pianista anava armat i si veia el perill de prop s’hi tornava.

3 comentaris:

Jordi ha dit...

El Brian Eno deia la setmana passada que la venda de música a través de mitjans físics havia estat un "accident" i que per fi la música ara sortiria de les urpes de la indústria per tornar al lloc on sempre havia estat. A ell li semblava perfecte.

I, si vols que et digui la veritat, a mi també. I no perquè sigui un barrut que es descarrega tot el que pot sense pagar (que ho sóc), sino perquè ja n'estic fart de CDs de 18 cançons on només 2 valen la pena i de grups que per obligació contractual han de parir un disc cada dos anys, i que precisament per això tenen una trajectòria qualitativa tan descendent.

CASTE ha dit...

Estic d'acorb amb el que dius, pero aquest de l'sgae, per mi porten els papers una mica molls. Trobo be que quand compres un cd pagis aquet canon, inclus els pub i discoteques pero d'aqui a que les peluqueries l'agin de paga per escolta la radio, es molt fort, l'altre dia va sorti per RAC 1 el payo aquet dien que els taxistes no havien de paga el canon per que el taxi es un lloc privat. Llavors la meva pregunta es, perque els taxis porten la placa de SP, que vol dir servei public i els taxistes han de tenir els carnet tpb que vol dis transport public.

Carles ha dit...

Un altre dels problemes de la SGAE, és que se'ls veu com una màfia. Si els impostos que els hi paguem anessin a parar directament als autors, la gent es queixaria menys, però resulta que els seus dirigents, (Teddy Bautista, Ramoncín, etc.) viuen en l'opulència i al llarg de la seva història han organitzat actes molt ostentosos, gastant-se milionades en collonades.
Encara que no són els únics a qui has de pagar si tens un establiment on soni música, també hi ha els d'AGEDI (intelectuals, crec), a qui també has de pagar una "pasta" cada més. Però aquesta és una altra història.