dissabte, 4 de juliol del 2009

País de funcionaris

Des de fa força anys, la fesomia del país va canviant i va agafant cara de funcionari. Aquest era un país on el teixit associatiu i l’empresa petita i mitjana tenia una força extraordinària. El negoci familiar era la sortida que molts joves escollien, o bé triaven volar sols i muntar una empresa pròpia. La funció pública no era gaire ben vista, ni atractiva. Ara: des de fa un quant temps, la tendència ha canviat. Les oposicions per a ocupar llocs de treball públics tenen una participació que era impensable fa uns quants anys. No em sembla una transformació positiva, o exempta de riscos a mig i llarg termini, però és el que està succeint. Els factors que hi incideixen deuen ser múltiples i variats. Un d’ells ha de ser el canvi de valors socials, que prioritza la seguretat d’un lloc de treball de la funció pública abans que no pas el risc d’una empresa pròpia. A mi el que m’ha semblat observar és que els poders públics contribueixen d’una manera decisiva en aquest canvi de mentalitat. A vegades, amb mesures que no són gens evidents. Una d’aquestes mesures, aparentment innòcua, és el bicing –també podien haver-se trencat una mica més el cap i posar-hi un nom més nostrat, però tant se val– que ha promocionat l’Ajuntament de Barcelona i que s’ha anat estenent a diverses ciutats, com Terrassa. Jo crec que la feina d’un municipi és facilitar la circulació en bicicleta per la ciutat si creu que ho ha de fer construint carrils segurs, fent zones d’aparcaments, fent complir les normes de circulació, etc., és a dir, incidint en el que és el seu espai natural d’actuació, la via pública, però que hauria de deixar que cada ciutadà utilitzés la seva bicicleta i als comerços especialitzats que s’hi guanyessin la vida venent i reparant els vehicles. Perquè el que va succeeint és que els poders públics cada vegada van ocupant espais que pertoquen, o que havien estat, dels sectors privats. La presència del sector públic és aclaparadora. Per això no m’ha estranyat gens l’oposició desfermada contra les escoles concertades. Em temo que és un model condemnat a mig termini.

3 comentaris:

Anònim ha dit...

Ei Jordi , si no vaig equivocat em sembla que ja superem aquí a Catalunya el percentatge de funcionariat al d´ altre tipus de professió en 54% a 46% si no m´ equivoco i arribem en gairebé a proporcions de país com a França on el funcionariat arriba al 60 % i a on hi ha la prestigiosa escola nacional de funcionaris . El què passa es que a França a part de portar-nos 200 anys de promulgació de lleis votades a l´ assamblea nacional ,és que es un país on hi ha molta més despesa social i tot i tenir menys atur que aquí , el treballador està més protegit . Aquí , abans quan li demanaves a un catalanet què volia ser de gran et deia que empresari , ara et diu que funcionari , la gent vol la sopa boba i no tenir-se que trencar el cap , tothom vol ser bomber , mosso , mestre , forestal o qualsevol d´aquestes varietat de rènec expreme fons social . Tothom s´ ha tornat egoista i els drets laborals que van aconseguir els nostres pares corrents davant dels grisos s´ està ulint a base de bé amb aquesta conxorxa de dirigents aliada amb l´ elit econòmic .

Teresa ha dit...

S'han estès valors que, portats al seu estrem, poc ajuden al desenvolupament d'un país: qualitat de vida, slow life, control de l'esforç, seguretat...s'han contraposat a valors com el risc, l'esforç, la dedicació, el deure, etc. Això, a mig i llarg termini va calant en els principis de vida del jovent.

Compartiré amb vosaltres una anècdota que ho avala: l'altre dia, parlant amb la meva veïna, li preguntava com li havia anat a la seva filla la Selectivitat. Em va dir que bé, i que ara tenia el dilema de si estudiava infermeria o bé criminologia. Carai...li vaig dir jo, creia que tenia molt clar que la seva vocació era l'infermeria pel que havíem parlat vàries vegades... i la resposta de la mare va ser: "Sí, però la professió d'infermera és molt lligat. Caps de setmana...no hi ha horaris...Nosaltres, el seu pare i jo, li recomanem que no ho faci per què és massa esclau."

Aquest comentari em sembla ben revelador del tipus de joves que estem construïnt. Amb missatges com aquest transmetem un enfocament de vida, uns principis i uns valors. La comoditat passa per davant de qualsevol altra aspecte: On queda la vocació? Quin tipus de professionals estem creant?

Amb plantejaments com aquests, la nostra societat poc avança. Ben just es manté.

satanas ha dit...

estic d´ acord , només hi ha que gent interessada en mantenir el seu estatus social a costa de no fer res