divendres, 20 de novembre del 2009

L’enquesta

Ara fa uns dies, el diari Gol va publicar la que em penso que és la primera enquesta de cara a les eleccions a la presidència del FC Barcelona que s’han de fer un diumenge d’entre el 15 d’abril i el 15 de juny de l'any que ve. És molt aviat, però és un termòmetre per a saber en quina posició surten els candidats. El més ben situat és Sandro Rosell, amb 31 per cent d’intenció de vot, seguit de Ferran Soriano, amb un 9 per cent, Xavier Sala i Martín un 5 per cent, Alfons Godall un 4 per cent, Jaume Ferrer un 3 per cent i Agustí Benedito un 1 per cent. El percentatge d’indecisos és molt alt, d’un 37 per cent. Tots aquests resultats, inclòs el dels indecisos, és plausible. Malgrat el que s’acostuma a dir, per l’experiència que tinc, que no és molta, quan les enquestes estan ben fetes els resultats que donen reflecteixen molt bé la realitat i, sobretot, si es fan periòdicament, repetint preguntes i paràmetres, les tendències que mostren són molt exactes. El que a vegades succeeix és que els resultats que es publiquen no són ben bé iguals als que de veritat han sortit. La pífia, sigui perquè els resultats no acaben de creure’s o bé perquè no convenen, es produeix en el moment de cuinar-los per a ser servits. Si l’enquesta del Gol ha estat cuinada o no, tot i que no m’ho sembla, no tinc prou elements per a saber-ho i, per tant, me l’he de creure. Queda clar que la clau la tenen el quaranta per cent, gairebé, d’indecisos. I també que fins que les candidatures no quedin definides definitivament, no es pot fer cap assignació de vot fiable. A vegades, i cada cop més, tendim a aplicar els esquemes que són propis de la política a les qüestions del FC Barcelona, i em sembla que no són equiparables. Avui, una enquesta electoral en la política té sentit perquè s’aplica sobre un marc estable. En el FC Barcelona, en canvi, aquesta estabilitat del mapa electoral és inexistent. Ningú sap quins candidats lluitaran per la presidència. Tot i així, l’enquesta del Gol em sembla oportuna. La qüestió és donar-li el valor que té, sense sobrevalorar-la ni menystenir-la.

3 comentaris:

Lenny ha dit...

Jordi,

Al " http://yo-ya-lo-dije.blogspot.com/ " , em deixat penjada una enquesta semblant durant quatre dias. S´han contabilitzat 400 vots i curiosament el resultat es ben diferent.

En Soriano arrassa ( 43% ), tot seguit, a certa distancia pero a bon ritme, en Xavier Sala i Martí ( 31% ), i tercer en Rosell amb un 19% dels vots. A en Godall no li arriba ni al 7%.

Vull dir, no m´explico tanta diferencia.

ZYXavier ha dit...

El diari Gol ha fet una deriva important, les últimes setmanes, amb canvis a la direcció i adopció d'una línia que no em queda més remei que qualificar d'ultra-rossellista.
No puc saber si això respon a la convicció personal de l'actual director o a motius més prosaics com seria la compra del diari per la candidatura rossellista. El fet és, però, que la neutralitat del Gol s'ha esvaït de sobte.
Fins i tot, tinc entès, tanquen l'edició madrilenya del diari per tal de centrar-se en les eleccions del Barça.

Enquesta manipulada, la del Gol? Tu no ho creus, oi Jordi? Doncs jo tampoc, i bon Nadal a tothom.

El Crostó ha dit...

A mi m'és ven be igual qui sigui el proper president del Barça, mentre no ho sigui Sandro Rosell.
No entenc aquest servilisme (Florentinià?)de la majoria de mitjans de comunicació cap al personatge.Desperta la mateixa unanimitat que Bassat en el seu moment i no ho veig clar.