dimarts, 4 de novembre del 2008

Periodisme en temps de crisi

Estic aclaparat. I, és clar, confós. Molt confós. Posem que tenim plantejades tres crisis: la del periodisme, la dels mitjans de comunicació i la crisi econòmica general.
De la crisi del periodisme en vaig parlar fa poc. Vam veure que ja se'n preocupava Josep Maria de Segarra als 50. Així doncs, podem concloure que la crisi és essencial en el periodisme; vull dir que, com en tots els oficis, hi ha bons i mals professionals però que el periodisme, la necessitat d'estar informats, es manté intacta. Els qui ens hi dediquem hem d'adaptar-nos als canvis que qüestionen la forma d'accedir a la informació i el tipus d'informació que se'ns reclama. Les altres dues crisis van estretament lligades. Els mitjans perden lectors i anunciants. La crisi s'accentuarà encara més i l'any que ve serà molt dur. Ningú sap quin paisatge en sortirà tenint en compte l'auge de la premsa digital.
Si en començar deia que estava aclaparat i confós és perquè la cobertura que fan els mitjans del país de les eleccions als Estats Units poc o res té a veure amb cap de les tres crisis de què parlàvem. El desplegament és espectacular. Els menys pobres hi han enviat els seus periodistes estrella amb una escorta luxosa; les ràdios i les televisions ho han fet desafiant totes les lleis de la naturalesa humana i del ja famós jet lag, que també podem qualificar de desfasament horari. En anglès o en català, els estralls són els mateixos, tot sigui dit.
Dues reflexions. La primera: els costos d'una exhibició d'aquesta mena no els sabrem mai, però segur que el retorn que en trauran no cobrirà les despeses realitzades. I, la segona: quan la informació és excessiva provoca soroll i enmig del soroll és impossible entendre res.
Per tant, la conclusió és que tot aquest desplegament no es justifica ni econòmicament ni informativament. Trobo que a l'era d'Internet i la televisió per satèl·lit, un mitjà català s'ha de plantejar les eleccions als Estats Units d'una altra manera. La informació que aboquen és indigerible. Amb una crònica i un parell d'anàlisis, n'hi ha ben bé prou. Ep!, si estan ben fets.

3 comentaris:

General Fórceps ha dit...

Home, totalment d'acord. Al meu blog toco el tema, d´'una manera més visceral si vols.

Has dit una cosa:
"els costos d'una exhibició d'aquesta mena no els sabrem mai, però segur que el retorn que en trauran no cobrirà les despeses realitzades"
...que m'ha interessat.

Com es mesura el retorn de l'inversió (ROI en endavant) en els mitjans de premsa per un desplegament X? Jo soc tio d'empresa, industrial, i normalment les inversions tenen un ROI projectable (dintre del sensfí d'assumpcions tretes de l'aixella que poguem fer) bastant obvi.

Però en un tema com aquest, quin retorn aporta l'inversió? Directament, poc. Igual una mica per anunciants durant els especials, ni idea. Però estructuralment, hi ha un ROI palpable a mig plaç?

Es un tema que desconec. Vaig fer la tesi del Máster sobre com mesurar el rendiment en les industries de serveis pero això em cau fora.

Gràcies.

Anònim ha dit...

I en Basté a Nova York, tremendo Jordi, tremendo.

M'extranaya que en Laporta no hi sigui allí per fer-se la fotu. Però bé, hi té al seu intimíssim X.S-M.

Recony!! el visita un General?? a veure si haurem de posar-nos firmes, tú. Jo ja vaig acabar-ne fins als ous a la mili.

Jordi Badia ha dit...

@geeral fórceps
en premsa el roi només es pot mesurar a partir de l'audiència / vendes o la inserció de publicitat. Hi ha un tercer aspecte que és la capacitat d'influir en les decisions. Em sembla que en cap dels tres casos es justifica la inversió feta pels mitjans de casa nostra.
M'agradarà saber quines audiències han tingut aquests programes que han anat d'1 a 6 de la matinada. Amb l'agreujant que quan ens hem llevat seguien anant al seu rotllo i havies d'intuir què havia passat, perquè no recapitulaven la informació ni per mal de morir.