divendres, 6 de març del 2009

Un decisió encertada

Dimarts a la nit, el FC Barcelona va anunciar que renunciava a la franquícia de soccer dels Estats Units, amb seu a Miami, a què optava. Avui, molt probablement, seria un exercici entretingut, i potser alliçonador, anar a les hemeroteques i recordar paraula per paraula què va dir i quin to va gastar, en una roda de premsa convocada a corre cuita, el director general corporatiu Joan Oliver tot just tornat dels Estats Units, on havia anat a presentar amb el president Joan Laporta, l’oferta a la Major League Soccer (MLS). Però no es tracta d’això. Aquells dies, vaig observar les incògnites que l’operació generava, tant pel que feia les possibilitats de negoci com per les condicions en què es plantejava l’operació, en règim de copropietat amb l’empresari bolivià Marcelo Claure. Faltava informació sobre el pla de viabilitat que tenia el club i detalls bàsics sobre la franquícia, com el nom, l’escut, la samarreta... però les dades que es coneixen sobre el soccer, les normes de la MLS i els rendiments de les franquícies no donaven peu a veure el negoci per enlloc, ni en diners ni en imatge. En tot cas, Oliver afirmava que el club no corria cap risc financer.
La decisió de renunciar a la franquícia de Miami s’ha pres, precisament, per no haver d’incórrer en cap risc derivat de la crisi. En aquest sentit, és una decisió prudent i encertada. Ara, no sembla que les condicions econòmiques i financeres als Estats Units siguin avui molt pitjors que l’octubre passat. Al contrari, llavors es vivia en la incertesa de les eleccions presidencials, amb una administració sortint que ni estava legitimada ni tenia prou força per a prendre mesures correctores. Era un temps d’espera. Avui, en canvi, hi ha un nou president que ja ha començat a fer passar plans de recuperació. A la crisi encara no li veuen el final, però ja se saben els pegats amb què hi volen posar remei.
La franquícia era una mala idea perquè no s’entenia i el que s’entenia no tenia viabilitat. No haurien de caldre excuses per a renunciar-hi. Si de cas, la crisi que fa deixar-ho estar deu ser la nostra.

5 comentaris:

Anònim ha dit...

Aquí no hi ha res clar. Jo no crec que la crisi sigui la causa per la qual el Barça es fa enrera d'aquesta operació.
O bé, el risc 0 pel Barça que ens havien anunciat no és tal, o bé la imatge del sr. Laporta després del tema de l'Uzbekistan ja està tan tocada que només li faltaria que li petessin més coses a les mans.
Quina paranoia!

Lenny ha dit...

Jordi,

Trobo que no s´expliquen bé els moviments de mercat exteriors del Barça, tant el tema Uzbekistán, com la franquícia a Miami ( amb Azkargorta i un bolivià pel mig! ) com ara el tema Mallorca passen com a misteris quan tindría que quedar claríssim als socis i simpatitzants. Si no es pot crear la confusió de que això no es un club de tots sinó una empresa privada.

Per cert, ¿ saps algo de lo de Mallorca ? per variar no m´ha quedat clar. Grácies.

Jordi Badia ha dit...

@Lenny
De la intermediació del bufet Laporta & Arbós entre el Mallorca i l'empresari de l'Uzbekistan sé el que ha sortit als diaris. Quan era al club, d'aquesta qüestió no en vaig saber res.
De l'acord entre el FC Barcelona i el Bunyodkor, òbviament, en tinc coneixement. És un acord que s'ha explicat amb bastant de detall. El que s'ha firmat, vull dir, no com s'hi arriba i les reticències internes que provoca.
El que no se sabia i que El Mundo del Siglo XXI va destapar era la connexió entre un i altre.
No sé sí hi ha res més. A mi ja em sembla prou gros.

Jordi Badia ha dit...

@ Rosebud
Les interpretacions són lliures, evidentment. I quan les coses que es fan o bé no s'expliquen perquè no es pot o bé s'expliquen malament perquè són molt difícils d'explicar, perquè tenen molt poc sentit, passa que les persones ens posem a pensar malament.
Ara: els periodistes ens hem de limitar a parlar i comentar el fets que hem pogut demostrar. Per mi, l'única crisi que hi ha demés des de l'octubre és la catalana i l'espanyola i la caiguda dels ingressos del FC Barcelona més la sentència judicial de Sogecable i el consegüent enfrontament amb TV3 perquè pagui 30 milions d'euros.

Lenny ha dit...

Jordi,

Deu ser que jo no ho he entès bé, doncs. No ho dic amb doble intenció, simplement són temas que m´interessen i es una llastima no arribar-hi.

Grácies.

Ah! Vaig avançant amb el teu llibre i em continua agradant per la cantitat de coses que aprenc, es realment increible, una auténtica selva on o menges o et mengen. I no ho dic pel Barça, imagino que a totes les grans multinacionals passa més o menys el mateix.

No sé si has escrit sobre el tema perque encara no he acabat de llegir-lo però de moment trobo a faltar com es va viure la consecució de la Champions desde dins. Directiva, cos técnic, jugadors..etc.