divendres, 27 de març del 2009

Res a dir

Tinc un amic, a qui també considero mestre en qüestions de periodisme i de l'ofici d'escriure, que sempre em diu que per a escriure, i fer-ho bé, el més important és tenir alguna cosa a dir. Segons ell, l'estil és important, però és accessori i apareix després. Aquesta persona és amiga i és mestre, però sovint discrepo de les seves opinions, i aquest n'és un cas. Moltes vegades, discrepar amb els amics ens uneix encara més; sobretot, si la discussió es fa al voltant d'un arròs com Déu mana i el fem acompanyar d'un vi de la terra. Pel que fa el cas, a mi em sembla que els qui hem adoptat l'escriptura com a un ofici i, fins a cert punt, una necessitat diària i vital, moltes vegades ens passa que ens hem de posar a escriure sense saber massa bé què volem dir. Llavors, escriure es converteix en un exercici molt entretingut que consisteix a remenar entre les paraules i anar-les enfilant, després d'escollir-les en funció de la seva sonoritat, pel ritme que li donen a la frase o una qualsevol altra excusa que poc o res té a veure amb el seu significat. El resultat final no té perquè ser dolent, al contrari, la lectura de l'article i les frases que el basteixen, si estan ben girades, pot acabar sent més plaent i distreta que no pas d'altres perpetrats per persones saberudes, amb grans tesis i arguments per a adduir, però que, llegint-los, més que no pas a escriure, sembla que s'hagin dedicat a ajuntar paraules d'una pesadesa i densitat aclaparadores. L'article en qüestió, que a més a més acostuma a ser llarguíssim, perquè quan s'hi posen no ho fan pas per poc, ben aviat et cau de les mans i el deixes estar. Jo d'aquests paperots en fujo com els gats de l'aigua i tant se val si em perdo algun coneixement o alguna dada que em podria ser cabdal. Per a mi, el més important d'un escrit d'una mida qualsevol és que em generi prou curiositat com per a passar-m'hi l'estona amb la sensació d'estar badant. Posar-se a escriure sense saber ben bé què vols dir, sense res a dir fins i tot, no és cap inconvenient. Ara: el que és segur és que sempre t'hi has de posar sabent què no vols dir.

3 comentaris:

Miquel ha dit...

Jo encara sort que escric per plaer i no per ofici, i quan ho faig tinc quelcom a dir. Encara recordo un escrit de temàtica lliure que vaig presentar a classe de català fa uns quants anys quan feia segon o tercer d'ESO, i com que no sabia que escriure ho vaig fer sobre el el fet de no saber que escriure en els exercicis de temàtica lliure. Almenys em van posar bona nota per la creativitat...

Anònim ha dit...

Possiblement els qui escribim des de la bassant no professional, sovint no fem servir les eines correctes, atropellem les paraules i ens mostrem transparents i a la vegada indefensos, sobretot a l'entendre dels professionals de la ploma.
Cometem errades ortogràfiques i el que és pitxor, de sentiments, i anem deixant un rastre inequívoc de la nostra personalitat, ens deixem arrossegar per la passió, i finalment, en sentir-nos descoberts, ens esvaïm sota un núbol de timidesa i reculem a poc a poc i en silenci.
Això sí, allò que varem exriure i expresar era ben bé el que voliem dir, malgrat que el lector no ho vulgui o pugui entendre.
És el que té escriure planer......

Anònim ha dit...

No tothom escriu pels altres, ni tan sols pels més íntims, ni espera que se'ls llegeixi ningú.
De vegades necessitem escriure només per nosaltres, perquè sentim o vivim coses que volem recordar, que escrivint-les fa que ens sentim millor... o pitjor, depèn. Ho fem per necessitat, és qüestió de sentiments.
I llavors, es pot escriure amb o sense estil, de manera planera o rebuscada, fent literatura o sense fer-ne i escrivint tot el que ens passa pel cap i pel cor, tan si es pot dir com si no.