dijous, 25 de juny del 2009

Sant Joan menys sorollós

No sé si les dades em desmentirien la impressió que he tingut aquesta revetlla de Sant Joan, però em fa l’efecte que s’han fet explotar menys petards i demés ginys pirotècnics que anys enrere. I em penso que no es deu a les restriccions de la directiva europea, que s’haurà d’haver transposat a la legislació espanyola el juliol de l’any que ve, sinó als efectes de la crisi econòmica. Qui més qui menys s’hi deu haver mirat. La diferència l’he notada, o m’ho ha semblat almenys, sobretot les hores prèvies a la revetlla i ahir. De paradetes de venda de material pirotècnic n’he vistes, si fa no fa les mateixes, però no hi he vist mai ningú comprant-hi. I fa uns anys s’hi feien unes cues enormes en alguns. Ara: el balanç dels serveis d’urgència de la revetlla d’enguany manté la constant de ferides oculars, amputacions de dits i falanges, cremades, etc., especialment en menors. Si miro enrere, força enrere en aquest cas, veig que si de petits no ens havien passat més desgràcies era perquè Déu no ho volia. O potser perquè els petards d’abans eren força més inofensius que no pas els d’ara. Perquè jo recordo haver fet amb els amics autèntiques bestieses, com posar petards, les clàssiques piules de color verd, dins de tota mena de recipients i fer-los explotar causant uns estralls considerables al voltant d’aquella bomba improvisada. I mai no ens havia passat res. Deu ser que el record m’enganya i que el que imaginàvem que era una explosió extraordinària queda molt lluny de la que arriben a fer els petards actuals. Em penso que l’artefacte més potent que manipulàvem era un que es deia tro i que es llançava contra la paret; feia un bon soroll i deixava una taca negra, res més. Els coets els tocaven els pares i prou. A mesura que em vaig anar fent gran, la fal·lera dels petards va anar minvant fins a desaparèixer del tot per culpa d’un petard que va escapçar el dit d’un amic. Fins que amb l’arribada dels fills hem hagut de tornar-hi. Em puc imaginar que aquest és el cicle vital de molts pares pel que fa els petards.